Прикладна кристалохімія
Тип: Нормативний
Кафедра: неорганічної хімії
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 16 | доцент Пукас С. Я. | ХМХМ-11с, ХМХМ-12с |
Лабораторні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 32 | ХМХМ-11с | доцент Пукас С. Я., доцент Муць Н. М. |
ХМХМ-12с | доцент Пукас С. Я., доцент Муць Н. М. |
Опис курсу
Дисципліна “Прикладна кристалохімія” є нормативною дисципліною зі спеціальності 102 Хімія для освітньо-наукової та освітньо-професійної програм “Хімія” другого (магістерського) рівня вищої освіти, яка викладається в першому семестрі в обсязі 4 кредитів (за Європейською кредитно-трансферною системою ЄКТС). Дисципліна “Прикладна кристалохімія” продовжує загальну дисципліну “Кристалохімія” та в її змісті акцент зроблено на напрямки використання твердих неорганічних сполук як матеріалів нової техніки та технології.
Лекційний курс складається з трьох основних частин: ідеальні та реальні структури, сучасні методи дослідження структури кристалів та фізичні властивості окремих класів сполук. Прецизійне визначення кристалічної структури, розрахунок електронної структури та характеристик хімічного зв’язку, вимірювання властивостей і контрольована зміна концентрації валентних електронів є передумовою синтезу нових фаз, що будуть основою матеріалів для практичного використання. Лабораторні заняття присвячені визначенню структурних та мікроструктурних характеристик сполук; побудові реальних модульованих та гіпотетичних структур; аналізу дифракційних даних полікристалічних зразків з використанням фахових програм; встановленню структурної спорідненості, впливу кристалічної структури на властивості сполук, взаємозв’язку
склад-структура-властивості.
Метою і завданням навчальної дисципліни “Прикладна кристалохімія” в системі підготовки магістрів хімічного факультету є набуття майбутніми фахівцями практичних навиків у галузі сучасної кристалохімії – науки, яка відіграє особливу роль у процесі розробки функціональних матеріалів.
У результаті успішного проходження курсу студент набуде загальні компетентності:
- знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності;
- здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
- здатність генерувати нові ідеї (креативність);
- здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології;
- здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт;
- здатність до пошуку, критичного аналізу та обробки інформації з різних джерел
та спеціальні фахові компетентності:
- здатність використовувати закони, теорії та концепції хімії у поєднанні із вищого рівня математичними інструментами для опису природних явищ;
- здатність будувати адекватні моделі хімічних явищ, досліджувати їх для отримання нових висновків та поглиблення розуміння природи, в тому числі з використанням методів молекулярного, математичного і комп’ютерного моделювання;
- здатність організувати, планувати та реалізовувати хімічний експеримент;
- здатність інтерпретувати, об’єктивно оцінювати і презентувати результати свого дослідження;
- здатність застосовувати методи комп’ютерного моделювання для вирішення наукових, хіміко-технологічних проблем та проблем хімічного матеріалознавства;
- здатність здобувати нові знання в галузі хімії та інтегрувати їх із уже наявними;
- здатність дотримуватися етичних стандартів досліджень і професійної діяльності в галузі хімії (академічна доброчесність, ризики для людей і довкілля тощо).
Після завершення цього курсу студент буде знати:
- уявлення про реальну структуру твердих тіл, причини утворення дефектів, співвідношення група-підгрупа між просторовими групами;
- сучасні тенденції в розвитку структурного аналізу, рентгенівських методів дифракції на моно- і полікристалах, методів скануючої електронної спектроскопії та енергодисперсійної рентгенівської спектроскопії, нейтроно- та електронографії;
- взаємозв’язок між хімічним складом, кристалічною структурою та фізичними властивостями сполук, як основа розробки функціональних матеріалів.
і вміти:
- визначати структурні та мікроструктурні характеристики сполук із застосуванням сучасних кристалографічних комп’ютерних програм;
- встановлювати співвідношення між просторовими групами;
- виводити магнітні групи симетрії;
- будувати гіпотетичні структури.
Рейтингова система передбачає оцінювання чотирьох видів роботи (контрольна робота, лабораторна робота, тест, домашнє завдання) в балах. Студент, який отримав позитивні оцінки по всіх видах контролю, допускається до складання іспиту. Максимальна кількість балів за курс “Прикладна кристалохімія” без іспиту – 50. Максимальна кількість балів при оцінюванні знань на іспиті – 50.
Рекомендована література
Основна література:
- Р.Є. Гладишевський, С.Я. Пукас, Прикладна кристалохімія. Практикум, ТзОВ “Діпіай”, Львів (2022) – 126 с.
- R.E. Gladyshevskii, Methods to Determine Crystal Structures, Textbook, Publishing Center of Ivan Franko National University of Lviv, Lviv (2015) – 135 p.
- A.R. West, Solid State Chemistry and its Applications, John Wiley &, Sons, Chichester, United Kingdom (1984) –734 p.
- P. Villars, K. Cenzual, R. Gladyshevskii, Handbook of Inorganic Substances 2017, Walter de Gruyter, Berlin (2017) – 1955 p.
- V.K. Pecharsky, P.Y. Zavalij, Fundamentals of Powder Diffraction and Structural Characterization of Materials, Springer Science + Business Media, New York (2009) – 741 p.
- R.L. Snyder, J. Fiala, H.J. Bunge, Eds., Defect and Microstructure Analysis by Diffraction, Oxford University Press, Oxford (1999) – 785 p.
Інформаційні ресурси:
- P. Villars, K. Cenzual, J.L.C. Daams, F. Hulliger, H. Okamoto, K. Osaki,
A. Prince, S. Iwata, Pauling File. Inorganic Materials Database and Design System. Binaries Edition, Crystal Impact (Distributor), Bonn (2001). - P. Villars, K. Cenzual, Pearson’s Crystal Data – Crystal Structure Database for Inorganic Compounds, ASM International, Materials Park (OH) (2022).
Матеріали
Навчально-методичні матеріали курсу розміщено в системі дистанційного навчання Львівського національного університету імені Івана Франка (платформа Moodle).